Przedsiębiorcy często decydują się na promowanie firm w mediach społecznościowych – proces ten może wspomóc organizowanie w social media konkursów. Jak należy je planować? Co zrobić, aby organizowane były zgodnie z prawem?

Konkurs w social media – jakie są regulacje prawne?

Organizując konkurs w social media, trzeba zwrócić uwagę na regulamin portalu – mogą znajdować się w nim zapisy zabraniające współzawodnictwa w formie zaplanowanej przez przedsiębiorcę. Dotyczy to zazwyczaj konkursów, które mają zachęcać internautów do polubienia lub udostępnienia postów organizatora, a także angażowania do tego znajomych. Nawet jeśli działania takie nie zostały uwzględnione w zapisach, mogą zostać potraktowane jako spam, a nawet usunięte.

O czym pamiętać, organizując konkurs w social media?

Ważne znaczenie mają nie tylko regulaminy mediów społecznościowych, ale także ustawy regulujące tę dziedzinę działalności firm – należy zwrócić tutaj uwagę na ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, a także danych osobowych. Nie należy także zapominać o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawie o grach hazardowych. Szczególnie popularną formą konkursów social media jest losowe wybieranie użytkowników, którzy dokonali zgłoszenia. Gdy zwycięzca nie jest wyłaniany na podstawie konkretnych kryteriów, należy wziąć pod uwagę ustawę o grach hazardowych i zgłosić konkurs do właściwej izby celnej. Warunkiem uzyskania zgody od dyrektora jest zagwarantowanie użytkownikom wypłacalności nagród, jeśli wynika to z regulaminu konkursu. W przypadku, gdy udział w konkursie wiąże się z gromadzeniem przez organizatora danych osobowych, zobowiązany jest on do zdobycia zgodny uczestników na ich przetwarzanie. Warto też pamiętać o wzięciu pod uwagę praw autorskich, gdy tworzone są przez użytkowników różnego rodzaju utwory. Zobacz też: z brutto na netto
zus rsa smsapi